Dag 20 | donderdag 15 juni | de beuk erin

stock-vector-head-of-the-ram-99864065Wat doe je als het buiten 25 graden is en je overdag niet eet? Dan ga je naar de door je werk georganiseerde sportdag.

Een enkele keer wil de communicatie tussen mij en mijn werkgever niet vlotten. Dan moet ik van mijn leerlingen horen wat ik geacht word te gaan doen. Vorige week bijvoorbeeld, toen ik de opdrachten voor de komende les doorgaf.
‘Juf, dan is er een sportdag.’
Eh… sportdag? Nou, leuk voor ze, dacht ik, kunnen ze wat energie kwijt.
‘Het is voor docenten, hoor.’
Huh?

Nou trek ik bij voorbaat alles wat leerlingen zeggen in twijfel, zeker als het kort voor de toetsperiode is en paniek doet pogen de achterstand van een jaar in een enkele week in te halen. Er is serieus onderzoek gedaan naar het hoge aantal oma’s dat vlak voor of net in een examenperiode komt te overlijden. Sommigen zelfs meerdere keren. In dit geval hadden ze gelijk (vooruit, hebben zij ook een keer gelijk). In mijn online rooster stond het: donderdagmiddag geblokt vanwege sportdag. Sportdag, WTF? Met deze hitte en ook nog eens midden in de ramadan??

Hoe we met wat op ons pad komt omgaan

Ook daar had ik te vroeg conclusies getrokken. Mijn werkgever ziet sport namelijk behoorlijk breed. Je kon een hardloopclinic volgen, een uurtje volleyballen of kickboksen. Maar ook koken is kennelijk een sport. Of goochelen. Ikzelf koos voor astrologie, redelijk veilig op een nuchtere maag.

Van tevoren had ik mijn geboortedatum opgegeven. Daaruit trok de astrologe twee conclusies: mijn zuidelijke maansknoop (dat wat je genetisch bij je draagt, je ‘wezen’, zeg maar) staat in weegschaal. Weegschalen zijn van het harmoniemodel, klopt als een tiet. Mijn noordelijke maansknoop (de reden waarom je op aarde bent en wat je tijdens je leven moet leren) staat in ram. Dat beest dat als de gezapigheid te veel van het goede wordt zijn hoorns erin duwt, dat. In ram. Stella ramt! Naaaa, toeval bestaat niet. Daarna hoorden we allemaal nog wat over hoe we met wat op ons pad komt (zouden moeten) omgaan en hoe we ons terugtrekken naar veilige oorden als het te lastig wordt. En met een hoofd zo vol als mijn maag leeg was, reed ik weer naar huis.

Vaag gezwets

Thuis vertelde ik mijn bevindingen blij aan Jop. Hoe herkenbaar het allemaal was! Hoe het allemaal overeenkomt! Jop vond het allemaal slap gelul deelde mijn enthousiasme niet.
‘Schat, schát. Je weet dat ik dit allemaal vaag gezwets vind.
Djiezus. Echt, zó typisch weer, gelijk dat trappen, jij… jij… ongelooflijke stier!
‘Maar dat is vast een reactie voor een stier.’
Het ontbreekt Jop niet aan zelfkennis. Maar als je vriendin thuiskomt, moe en hongerig maar begeestert, doe dan geïnteresseerd of doe tenminste alsof.
Grimmige stilte.
‘Ik heb asperges voor je gekocht.’
Je bent vergeven.

 

Geef een reactie

